Tenir opinions no és un error. L’error és no tenir res més que opinions
(A. Weston)
Saber parlar en públic, per a un públic sovint expert, és, des dels grecs i els romans, una alta qualitat humana que no consisteix simplement a saber conversar, ni a opinar distretament, ni a ficar cullerada, ni a vagarejar confusament amb el llenguatge
(J. F. Mira)
0. Benvinguts al món de l'argumentació
Qualsevol exposició d'idees necessita arguments.
És obvi en una conversa, un diàleg, un debat, una discussió, un enfrontament, una esbroncada...
De vegades, però, la resposta diferida o la inexistència de receptor ens fa creure fal·laçment que hi ha situacions de comunicació unidireccionals que poden prescindir de la necessitat d'argumentació: un spot publicitari, una carta al director, la resposta d'un examen... Però sobretot badem, perquè ens pensem que n'hi ha prou amb el sentiment, quan l'exposició d'idees no traspassa el continent mental on es generen, quan pensem, a soles... o en públic.
Aquests gags de "Companyia nocturna" sobre les respostes en un examen oral, en una entrevista de feina i en una conversa amb un company sobre els apunts d'una assignatura ens acosten a les dificultats a l'hora d'exposar oralment...
Premissa A: Sense arguments no hi ha idees
Premissa B: Un discurs és l'exposició d'unes idees
Conclusió: Un discurs sense argumentació és el caos
Argumentar és una activitat bàsica de l’ésser racional, que constantment es troba en situacions en què ha de justificar les seves conclusions. Les argumentacions es vehiculen en una gamma de textos escrits i orals molt àmplia, i en els quals poden ser, o no, el tret predominant. Argumentem per convèncer i per persuadir, però també argumentem per entendre i per creure. Per sobreviure.
Argumentació
accés als continguts teòrics
premissa B
El funcionament de la vida acadèmica seria impossible sense pràctiques discursives orals com la conferència, la classe o l'exposició. Però, per més rellevant que sigui l'aportació, serà inútil si no aconsegueix desvetllar l'interès de l'auditori. Hi ha diversos factors que fan que una exposició oral provoqui bona impressió en l'auditori: la veu, el llenguatge del cos, la selecció de la informació, l'estructura del discurs, els recursos visuals i lèxics... Si bé la competència de parlar en públic s'adquireix amb la pràctica, conèixer les estratègies i adquirir habilitats metodològiques ajuda a escurçar el camí.
exposició oral
accés als continguts teòrics
Hipòtesi
L'anàlisi del discurs i de l'argumentació en la quotidianitat oral (representada o real) ens ha de permetre entendre'n amb més claredat el seu significat, diversitat, complexitat, funcionalitat i ús. D'aquesta reflexió entretinguda en volem treure exposicions orals (discursos exposats) més eficaces.
participa
Pots aportar les teves exposicions orals acadèmiques (però també de tota mena) al canal Discursos Exposats de Youtube.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada